Vandaag start Black Friday- en Cyber Monday-week: Waar moet je aan denken om je website ‘Black Friday’ ready te hebben?
23/11/2018

afbeelding artikel Vandaag start Black Friday- en Cyber Monday-week: Waar moet je aan denken om je website ‘Black Friday’ ready te hebben?

Black Friday in het kort

Black Friday is sinds enkele jaren het grootste wereldwijde e-commerce-event. Duizenden producten en merken worden voor korte tijd aangeboden met hoge kortingen, ieder jaar neemt de omzet en het volume wereldwijd toe. Voor de consument het moment om groots in te slaan voor de decembermaand. Het weekend van Black Friday en Cyber Monday wordt ook wel Cyber Weekend genoemd, de gehele week staat bekend als Cyber Week.

De snelle opkomst van Black Friday (zie grafiek)


Dit zijn niet alleen zoekopdrachten van mensen die willen weten wat Black Friday is, maar ook van mensen die echt de daad bij het woord voegen en op Black Friday gaan shoppen.

  
Waar moet je aan denken om je website ‘Black Friday ready’ te hebben?

 

Denk aan culturele verschillen, wanneer shopt jouw consument?

Zorg dat je site op dat moment ook een grote toename aankan. Nederlanders shoppen bijvoorbeeld de hele dag door, in België daarentegen was vorig jaar een duidelijke piek bij binnenkomst op kantoor en tijdens pauzes te zien.

Once again: ga voor mobile first!

Mobile first en mobile friendliness worden keer op keer aangehaald en gezien de cijfers van vorig jaar ook terecht. Dit is grotendeels te danken aan cross device shopping, de kans dat de consument zijn keuze al gemaakt heeft op mobile is zeer groot.

77 procent van de mobile searches vindt namelijk plaats op het werk of thuis, de kans dat daar ook een desktop aanwezig is, is zeer aannemelijk.



Is jouw webshop mobile friendly? Dat test je simpel met Google’s mobile friendly test. Dit is sowieso het moment om te gaan voor mobile first, omdat ook Google mobile first als leidraad zal gaan aanhouden.

Offsite: logistiek, strategie en lange termijn

Naast je eigen website optimaliseren, zijn er nog een aantal andere factoren die je mee kunt nemen ter voorbereiding op Black Friday.

Not next day delivery


Beloof geen next-day delivery bij Black Friday, puur uit logistiek oogpunt is het handiger om de bezorgtijd ruimer te maken tijdens deze dagen.

De consument komt juist deze dag voor goede scherpe deals, niet voor snelle bezorging. Overpromise dus niet. Probeer ook voor meer capaciteit in je distributiekanaal te zorgen, om problemen en ontevreden klanten te voorkomen.
 

Tips voor Black Friday

 

  • Vergroot de bandbreedte en database en denk aan andere mogelijkheden om je site up and running te houden.
  • Zorg voor conversion triggers. Denk aan counters, gratis verzending of kortingscodes. Bied je ze niet aan? Je concurrent waarschijnlijk wel.
  • Probeer van Black Friday, Black Fiveday te maken en je sales over een langere termijn te spreiden.
  • Optimaliseer logistiek, verruim bezorgingstijd en zorg voor extra capaciteit in het distributiekanaal.
  • Optimaliseer je mobiele website, nog langer uitstellen kan wel eens een flinke impact op rankings hebben.
  • Denk ook aan mogelijke langetermijneffecten. Heeft Black Friday een grote impact op je website qua traffic en sales, dan kan dit ook gunstige langetermijneffecten (rankings!) meebrengen.


En… ben jij klaar voor Black Friday?

(Bron:Frankwatching)
 
Heb je nog vragen? Of wil je meer weten hoe wij jou kunnen helpen?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.