Aanwerven via sociale media? Een succesvol voorbeeld van de gemeente Delft. [Case]
16/10/2018

afbeelding artikel Aanwerven via sociale media? Een succesvol voorbeeld van de gemeente Delft. [Case]

Hoe en waar bereik je jouw ideale kandidaat om hem of haar te enthousiasmeren om bij jou te solliciteren? We nemen je mee in een succesvol voorbeeld van de gemeente Delft en hoe zij via sociale media de juiste kandidaat hebben gevonden voor één van hun vacatures.

Het aantal vacatures is gigantisch toegenomen de afgelopen tijd en de verwachting is dat dit blijft stijgen. Een positieve ontwikkeling voor medewerkers, want de werkloosheid neemt hierdoor af en door de vele vacatures is er meer keuze. Maar de groei van de economie, en meer mensen aan het werk, betekent ook krapte op de arbeidsmarkt.

Hoe Delft trouwambtenaren heeft gevonden door werven via sociale media:

 

Gemeente Delft(NL) was op zoek naar Ambtenaren van de Burgerlijke Stand. Aangezien er nog jonge trouwambtenaren ontbraken in het aanbod, was dit een mooi moment om het team te versterken vanuit deze behoefte. Tijd om te rekruteren dus!

De vacature is onder meer uitgezet op Facebook, Instagram, Instagram Stories, Twitter en LinkedIn via verschillende campagnes. Trouwambtenaren in toga deelden in een reeks video’s hun eigen enthousiasme voor het vak en om te werken bij de Gemeente Delft.

Het enthousiasme van de trouwambtenaren en de spontane insteek van deze video’s laten een positieve indruk achter. En het ongepolijste effect geeft absoluut charme, maar juist dit geeft ook goed weer wat je kan verwachten van de gemeente als werkgever.
Dat ze deze informele en enthousiaste video’s inzetten, laat goed zien dat je hier jezelf kan zijn en dat de gemeente Delft als fijne werkomgeving wordt ervaren.

 
De cijfers van de wervingscampagne op Facebook
 

De vacature heeft een maand open gestaan op het eigen wervingsplatform Werken voor Delft. Om meer aandacht te krijgen hiervoor, heeft de gemeente deze campagne vijf dagen actief gepromoot. Dit hebben ze gedaan door te adverteren via hun bedrijfspagina op Facebook.

  • Een advertentiebudget van €130
  • 13.141 mensen bereikt
  • 414 mensen hebben doorgeklikt op de link
  • Een doorklikratio (CTR) van 3,2%
  • Een investering van €0,31 per klik

 

De resultaten van deze wervingscampagne 

 

De gemeente Delft heeft 74 sollicitaties ontvangen op deze vacature. Uit deze sollicitaties zijn er met 11 kandidaten gesprekken gevoerd en heeft de gemeente 4 nieuwe ambtenaren aangenomen.

In totaal heeft de werving- en selectieprocedure vanaf het moment van publicatie tot aan de benoeming van de ambtenaren twee maanden en vier dagen doorlooptijd gekend.
 

Wat kunnen we leren van deze case?
 

Je hoeft geen enorm budget te hebben om ervoor te zorgen dat duizenden mensen je vacature onder ogen krijgen. Sociale media biedt een mooie manier om kandidaten te bereiken. En we zien natuurlijk ook bij de Gemeente Delft dat hun huidige medewerkers de vacature goed verkopen met hun enthousiasme.

Leuk voorbeeld, maar wat kan ik er zelf mee?
We geven alvast enkele tips mee voor je eigen bedrijf.

Tip 1. Bereik je kandidaten daar waar ze zelf zijn: online! 

Een ding weet je zeker: je potentiële kandidaten zitten op sociale media. Zorg daarom dat je hier actief aanwezig bent met je vacatures en hen hiermee ‘aanspreekt’. Facebook speelt hier zelf ook mooi op in met de nieuwste feature Facebook Vacatures, wat inmiddels ook in België is uitgerold.

Het voordeel van sociale media gebruiken om je vacatures onder de aandacht te brengen, is dat je zelf kiest welke doelgroepen deze te zien krijgen. Via deze manier van werken profileer je je direct als werkgever én breng je openstaande vacatures op een aansprekende manier onder de aandacht.

Tip 2. Geef een inkijkje in jullie sfeer, cultuur en collega’s 

De meeste medewerkers geven anno 2018 aan dat werksfeer en bedrijfscultuur bepalen of ze bij de huidige werkgever blijven of verder gaan kijken. Dit zijn nu net de dingen die je in een stuk tekst moeilijk over kunt brengen. Zet daarom altijd in op de beleving.

Dit kan bijvoorbeeld met een video, zoals ook de Gemeente Delft heeft gedaan. Hiermee heb je tools in handen om direct een beeld te geven van het werk, de omgeving, de collega’s en de sfeer. Vooral de collega’s en de sfeer is een belangrijk onderdeel, denk hier maar eens over na: veel mensen werken in een team, maar gek genoeg ontmoet je je team vaak pas als de arbeidsvoorwaarden beklonken zijn. Via een video geef je alvast een inzicht in het team en de sfeer.

Tip 3. Ambassadeurs

Een vacature levert over het algemeen meer afwijzingen op dan er kandidaten aangenomen worden. Toch besteden bedrijven maar weinig aandacht aan de afwijzingen. Een goede sollicitatie-ervaring (inclusief de afwijzing) levert je ambassadeurschap op.
Je bouwt een netwerk op voor toekomstige vacatures.

Ondanks de afwijzing voelen de kandidaten zich serieus genomen en dit zullen ze uitspreken in hun omgeving.

Gebruik sociale media op een creatieve manier die past bij de cultuur en stijl van de organisatie, om jouw organisatie als werkgever en de vacatures onder de aandacht te brengen van potentiële kandidaten.

(volledige artikel op: www.frankwatching.com)


 Wil je meer informatie over hoe we jouw bedrijf kunnen helpen met rekruteren via sociale media? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.