5 manieren om werknemersbetrokkenheid te vergroten en personeelsverloop te verminderen.
27/11/2018

afbeelding artikel 5 manieren om werknemersbetrokkenheid  te vergroten en personeelsverloop te verminderen.

Het aantrekken en opleiden van werknemers is duur, maar het verliezen van topwerknemers is nog duurder. Zo duur zelfs dat 78% van de bedrijfsleiders retentie van werknemers als "urgent" beschouwt. Om het personeelsverloop te verminderen en het behoud van werknemers te vergroten, moet de nadruk liggen op manieren om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten.
 

Hoe vergroot je de betrokkenheid van je medewerkers?

 

Er is geen magische oplossing om de betrokkenheid en retentie van werknemers te vergroten. Maar onderzoeken tonen aan dat je als organisatie een aantal belangrijke aanpassingen kan uitvoeren om je werknemers te stimuleren en in ruil daarvoor het personeelsverloop te zien dalen.

In dit bericht geven we je alvast 5 manieren hoe je werknemersbetrokkenheid en retentie kan vergroten.


1. Niet-traditionele beloningen aanbieden voor geweldige prestaties

 

Naast geldelijke compensatie, motiveer je je beste werknemers door niet-traditionele beloningen aan te bieden, zoals:

  • Werkmogelijkheden op afstand en flexibele uren: In een economie waar 33% van de nieuwe medewerkers na zes maanden terug stoppen en 33% van de leidinggevenden van Kmo’s in het geheim nieuwe mogelijkheden verkent, zijn standaardbeloningen niet genoeg.

(Bron: Employee-retention statistics)

Bovendien waardeert het merendeel van de millennials persoonlijke ontwikkeling en flexibele werktijden boven financiële beloningen.

Creëer een open dialoog waarin je kan achterhalen wat je werknemers precies verkiezen. Deze handeling van luisteren en bijstellen is van cruciaal belang om het personeelsverloop te verminderen en de betrokkenheid van je werknemers te vergroten.
 

2. Moderniseer het feedbackproces

 

Jaarlijkse prestatiebeoordelingen moeten voor de meeste bedrijven worden aangepast of volledig worden geëlimineerd.

Studies hebben aangetoond dat:

  • 79% van de moderne beroepsbevolking onmiddellijke feedback verwacht.
  • 41% van de jongere werknemers geeft de voorkeur aan digitale communicatie in een persoonlijk gesprek.

(Bron: slideshare)

“Door het feedbackproces uit te stellen, hebben werknemers de mogelijkheid niet om problemen vroegtijdig aan te kaarten.”

 

3) Voorzie mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling

 

Volgens uitgebreid onderzoek van Gallup naar millennials op de werkplek, was de belangrijkste factor bij het kiezen voor een nieuwe job de kans op persoonlijke ontwikkeling.

(image source: pwc.com)

Persoonlijke ontwikkeling controleer je als bedrijf:

  • 91% van de werknemers voelt zich gemotiveerder als ze intern opgeleid worden.
  • Je werknemers moeten de eerste maanden bij een mentor terecht kunnen om de integratie in je bedrijfscultuur en het team te garanderen.

Om verveling te voorkomen, overweeg om interactieve-apps te gebruiken, zoals een trivia-spel, om medewerkers op te leiden. Dit trainingsproces kan ook gebruikt worden om ervaren werknemers op te leiden die verdere ontwikkeling zoeken.
 

4) Ga de verveling tegen

 
Uit een enquête van 2015 bleek dat bijna de helft van alle Amerikanen zich vervelen in hun huidige baan. Deze verveling ontstaat door verschillende zaken, waaronder routinetaken en geen connectie met het bedrijf.

Gallup constateerde onlangs dat 87% van de werknemers wereldwijd niet betrokken is met hun werkplek.

Overweeg daarom mogelijkheden voor je medewerkers om nieuwe uitdagingen te ervaren, inclusief tijdelijke leiderschapsposities om persoonlijke motivatie te stimuleren en medewerkersbetrokkenheid te vergroten.
 

5) Samenwerking en een groter doel

 

Samenwerking en een groter gevoel van doelgerichtheid zijn belangrijke motiverende factoren en bronnen van betrokkenheid.

74% van de werknemers zei dat werk een groter doel moet hebben dan enkel het salaris.

Door nieuwe technologieën te gebruiken, kan je tijd vrijmaken voor externe evenementen, vriendelijke wedstrijden opzetten om kennisuitwisseling te stimuleren en een communicatielijn openen voor het management om rechtstreeks met medewerkers te spreken over de visie en de voortgang van het bedrijf.

(Bron: Millenials about the workplace)

Heb je nog vragen? Of wil je meer weten hoe wij jou kunnen helpen?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.