5 do's and don'ts voor online recruitment
07/11/2018

afbeelding artikel 5 do's and don'ts voor online recruitment

Voor sommige sectoren, zoals de horeca is het nog steeds acceptabel om vacatures in etalages te plaatsen en te wachten tot geschikte kandidaten zich aanbieden. Dit is echter niet het geval voor de meeste industrieën.

Met  meer dan 90% van de West-Europeanen die het internet gebruiken, moet je online zijn om ideale werknemers aan te werven. Waarschijnlijk doe je het al. Maar hoe doe je het beter?

We bespreken enkele handige do’s and don’ts in verband met online rekruteren.

  1. Je website up-to-date houden.
  2. Plan voor de toekomst.
  3. Gebruik video.
  4. Gebruik sociale media-strategieën.
  5. Maak gebruik van pre-employment assessments.

Maar wat is online rekruteren?

Online recruitment is een fase in het selectieproces waarbij de kracht van internet wordt gebruikt om potentiele kandidaten te bereiken. Wanneer je dus als bedrijf  via verschillende online tools kandidaten probeert te bereiken zoals vacatures op bedrijfs- en externe websites, vacaturesites, netwerken en sociale media.

Rise of Online Recruitment


Ongeveer 60% van de vacatures werd in 2017 online gepubliceerd.

Online rekrutering wordt als een efficiënte en succesvolle vorm van rekruteren beschouwd, omdat het technologie gebruikt om niet alleen kandidaten aan te trekken, maar ook om ze te verwerken, en om te helpen bij het selecteren van de juiste profielen.

5 Do's en don'ts bij online recruitment

1. Je website

Je website moet je niet alleen gebruiken om klanten aan te trekken; als je als bedrijf wil groeien, moet je ook toekomstige werknemers hiermee aantrekken.
Je website moet het unieke karakter van je bedrijf aantonen. Waarom het zo'n geweldige plek is om te werken. Het moet matchen met je persoonlijkheid, bedrijfscultuur en benadrukken wat je onderscheidt van de concurrentie.

2. Plan voor de toekomst

Je moet weten:

  • Waar je droommedewerkers online aanwezig zijn.
  • Hoe je hun aandacht krijgt.
  • En een strategie om jezelf  te positioneren.


Potentiele kandidaten kijken verder als ze niet genoeg online informatie vinden over je bedrijf. (afbeelding)
 

3. Gebruik video

Als content ‘King’ is (in de context van digitale marketing), dan is video de nummer één vorm van content die je in je arsenaal moet hebben. Video moet je niet alleen gebruiken voor het verkopen van je producten en het aantrekken van klanten, maar ook voor het aantrekken van toekomstige werknemers.

Visuele inhoud kan 1200% meer shares genereren dan gewone tekst en afbeeldingen gecombineerd. Video zegt meer dan 1000 woorden. Gebruik getuigenissen van klanten of werknemers om bezoekers meer informatie te geven.
 

4. Gebruik sociale media-strategieën.

Sociale media is een van de tools in je arsenaal die je met groot succes kan gebruiken, met minimale financiële kosten. Sociale media moet je gebruiken om je merk(brand) te versterken en interactie aan te gaan met je verschillende doelgroepen.

92% van de recruiters maakt gebruik van sociale media bij hun rekruteringsinspanningen. Als je je sociale media-strategie nog niet hebt doorgenomen, dan is het hoog tijd om eraan te beginnen.

• Als je je ideale kandidaten wil bereiken, moet je hen inhoud geven die specifiek voor hen is en die hen interesseert. Je contentstrategie moet statusupdates bevatten die kandidaten aantrekken en interessant vinden.
• Bombardeer niet alleen je volgelingen met een heleboel informatie, zorg ervoor dat alles wat je online publiceert, betekenis en context heeft.
• Verspreid je boodschap heinde en verre en pas je online strategie voor ieder platform aan. Wat bijvoorbeeld op Facebook werkt, is niet geschikt voor Instagram, en LinkedIn vereist een totaal ander aanvalsplan.
 

5. Maak gebruik van pre-employment assessments.

Met enkel een cv weet je niet alles over de kandidaat:

Maak gebruik van:

  • Cognitieve vaardigheidstests om te beoordelen hoe helder de kandidaten zijn.
  • Persoonlijkheidstests om te bepalen of ze een match zijn met je bedrijfscultuur.
  • Simulaties van specifieke problemen die een medewerker dagelijks op de werkplek tegenkomt, om hun probleemoplossend vermogen in een realtime situatie te beoordelen.

Om zo de kandidaten te vinden die aan je verwachtingen voldoen op basis van de beoordelingsresultaten.
 

Wat betekent dit allemaal voor mij?

Online recruiting omvat veel verschillende strategieën die kunnen worden geïmplementeerd in verschillende fasen van het rekruteringsproces.
Van het sourcen van kandidaten via online vacaturesites tot het selectieproces, inclusief pre-employment assessments.
Het verbeteren van je online rekrutering kan leiden tot het verminderen van je tijd om in de toekomst nieuwe talenten aan te werven. En daar streef je uiteindelijk naar, toch?
 
Wil je meer informatie hoe we jouw bedrijf kunnen helpen met online recruitment?
Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder.
 

via GIPHY