4 redenen waarom employer branding belangrijk is
08/10/2018

afbeelding artikel 4 redenen waarom employer branding belangrijk is

“Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de juiste mensen naar ons komen en dat ze bij ons blijven?”
Met deze vraag worstelen alle bedrijven. Als werkgever wil je eigenlijk maar één ding: een positief en leuk imago. Alleen zo trek je talentvolle sollicitanten en gemotiveerde werknemers aan. Dit is je Employer Brand. We geven je alvast 4 redenen mee waarom je als bedrijf hierin moet investeren.

 

“Customers will never love your company until the employees love it first.”
— Simon Sinek

 
 

1. De scheidingslijn tussen het corporate en het employer brand wordt online steeds kleiner

De afgelopen jaren werd er veel in hokjes gedacht. In het begin draaide het online vooral om het genereren van traffic naar de website. Nu gaat het om engagement te creëren met de kandidaten. Het employer brand heeft namelijk een impact op het corporate brand en andersom.
 
In een wereld waar talent geen tekort heeft aan opties, moet je een goed employer brand uitbouwen. Je werkgeversmerk is niet alleen het gene je zelf promoot, het is ook wat je werknemers en potentiële talenten over je denken en zeggen.
 
In een wereld waar getalenteerde mensen geen tekort hebben aan opties en alternatieven, moet je merk authentiek en onderscheidend genoeg zijn om zo de juiste talenten in je bedrijf te halen en behouden.
 
Het zijn de werknemers die zeggen: ‘Ik ga van die 99% toch maar mooi 100% maken.’ Werknemers hebben zelf de grootste rol te spelen in het succes van een bedrijf. Als je daarin gelooft, bouw je een sterk employer brand.”
 
Denk aan vacaturewebsites,  wervingsadvertenties, aanwezigheid op social media, blogs, een eigen recruitmentsite, seminars etc. Bij het ontwikkelen van een onderscheidend employer brand is het belangrijk om deze mogelijkheden te gebruiken.


 

2. Het versterken van engagement van kandidaten en werknemers

 
Naast tevreden personeel heb je als bedrijf ook nood aan geëngageerde medewerkers: werknemers die bereid zijn om voor die ‘extra mile’ te gaan. Hun passie en gedrevenheid stellen hen in staat om van je organisatie een topbedrijf te maken.
 
Hoewel tevredenheid en betrokkenheid nauw samenhangen, is het effect op de werkvloer niet hetzelfde. Een tevreden werknemer is niet noodzakelijk een geëngageerde werknemer. Die eerste doet zijn job graag en voelt zich daar goed bij. Een betrokken medewerker gaat nog een stap verder en zet sterke prestaties neer die de bedrijfsresultaten gunstig beïnvloeden.
 
Zo toont onderzoek aan dat sterke betrokkenheid leidt tot 13% meer productiviteit, 41% minder ziekteverzuim en 34% minder verloop. Bovendien scheppen geëngageerde werknemers een hechtere band met je klanten.
 
 

3. Employer branding is steeds populairder online

 
Internet draagt sterk bij aan de verandering. Een baan of kandidaat zoeken zonder internet is bijna ondenkbaar geworden. De komst van sociale media maakt bovendien dat netwerken wereldwijd aan elkaar gekoppeld zijn en iedereen zicht-en vindbaar wordt voor iedereen. Nu heb je Facebook, LinkedIn enzoverder.
Steeds vaker zien we het gedrag van onze werkzoekenden veranderen. De manier waarop ze vacatures bekijken. Extra informatie die ze wensen over het bedrijf, de bedrijfscultuur, de sfeer, enz…
75 % zoekt deze informatie op met hun smartphone via de website van het bedrijf en andere sociale media kanalen. Ben je als bedrijf nauwelijks of niet aanwezig op sociale media kan dit een reden zijn voor de sollicitant om af te haken.
 

4. Authentiek en onderscheidend

 
Bij authenticiteit gaat het om een eerlijk, echt en origineel beeld van de werkgever en haar werknemers. Vertel in je communicatie hoe je bedrijf werkelijk is, niet hoe je zou willen dat het was. Het is van belang om realistisch en authentiek te zijn.
Authenticiteit is een begrip dat vaak gebruikt wordt bij communicatie via sociale media. Zaken verbloemen heeft geen enkele zin. Oprechte communicatie die een eerlijk beeld geven van jou als werkgever is geloofwaardig en zelfselecterend.
Een werkgever moet herkenbaar zijn, verschillen van de anderen en positief opvallen. Benoemen wat je authentiek en onderscheidend maakt is een spannende zaak. Niet elke keuze zal iedereen aanspreken. En terecht. Het moet vooral iets zijn wat huidige werknemers herkennen en wat tegelijk aantrekkelijk is voor potentiële werknemers. Zo vind je het juiste talent voor jou bedrijf.
 
 

 
Wil je meer weten over Employer Branding of hoe we jouw kunnen helpen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.